Zabawy muzyczno-ruchowe dla 4-latków
Zabawy muzyczno-ruchowe dla 4-latków
Witam Serdecznie 🙂
Czy są tu jakieś 4-latki 😉
Tak jak obiecałem dziś mam dla Was zabawy muzyczno-ruchowe dla 4-latków.
4-latki to dzieci, którym trudno usiedzieć w miejscu. Ruch jest dla nich ważny niczym powietrze. W połączeniu z muzyką będzie trafionym pomysłem na zabawy rozwijające koordynację słuchowo-ruchową oraz na opanowanie przez dzieci treści edukacyjnych. W niniejszym artykule prezentujemy atrakcyjne, a zarazem proste zabawy dla grupy 4-latków.
5 zabaw muzyczno-ruchowych dla 4-latków
“Morskie opowieści”, czyli opowiadanie muzyką i ruchem pisane
Do tej zabawy muzyczno-ruchowej świetnie nadaje się kolorowa chusta animacyjna oraz różne utwory muzyczne. Dzieci trzymają za końce chusty. Nauczyciel włącza muzykę. Ruchem, a gdy trzeba również słowem, wskazuje, co należy robić. Kiedy melodia jest delikatna i spokojna wszyscy lekkim ruchem falują chustą, naśladując morze w ładną, bezwietrzną pogodę. Podczas bardziej energicznych fragmentów dzieci wykonują już bardziej zamaszyste ruchy, jakby woda zaczynała mocniej falować. Na bardzo głośną i szybką muzykę intensywnie falują chustą imitując sztorm.
“Co to gra?”, czyli ruch i instrumenty
Nauczyciel umawia się z dziećmi, w jaki sposób należy poruszać się do danego instrumentu:
- tamburyno – chodzenie na czworaka,
- marakas (grzechotka) – bieg na palcach,
- bębenek – skakanie,
- trójkąt – spokojny marsz.
Nie trzeba od razu wprowadzać wszystkich instrumentów. Prowadzący zabawę gra na wybranym instrumencie, a 4-latki poruszają się w określony sposób.
“Zatańcz tak, jak ja”, czyli skoordynowany ruch
Zabawę można przeprowadzić w parach, małych grupach lub zbiorowo. Wybrana osoba, może to być nauczyciel, wykonuje ruchy do utworu muzycznego, a przedszkolaki próbują je jak najdokładniej naśladować. Na początku powinny to być proste gesty, by następnie coraz bardziej się komplikować.
“Tańczymy labada”, czyli świadomość własnego ciała
Znana zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki “Tańczymy labada”. Na początku dzieci tańczą trzymając się za ręce i chodząc po okręgu. Po każdej zwrotce nauczyciel prowadzi dialog w stylu:
-Rączki były?
– Były.
– Główki były?
– Były.
– Kolanka były?
– Nie były.
Wtedy przedszkolaki chwytają się nawzajem za wskazaną część ciała i tańczą od nowa. Dużo śmiechu gwarantowane!
“Instrumenty wokół nas”, czyli muzyczna improwizacja
Na wstępie tej zabawy 4-latki zastanawiają się, które przedmioty z ich otoczenia mogą stać się instrumentami. Każde dziecko bierze wymyślony przez siebie lub z udziałem nauczyciela instrument (np. kartka papieru, dwie kredki, małe pudełko z puzzlami…). Przy akompaniamencie dowolnego utworu dzieci chodzą, biegają lub tańczą po całej sali. W przerwie muzyki zaczynają koncertować na swoich instrumentach. Oprócz ruchu i muzyki jest tutaj także istotny element wyobraźni.
Opisane zabawy muzyczno-ruchowe dla 4-latków to dla nich możliwość rozładowania napięcia, wyrażenia siebie, a także uwrażliwienie na zmiany tempa, czy dynamiki utworu.
Więcej zabaw muzyczno-ruchowych Znajdziesz tutaj>>